Čo je dobré na otlaky

Kúpa nových - aj tých najkvalitnejších - topánok sa častokrát vie chodidlám vypomstiť. Snáď všetci sa už ocitli v situácii, keď im každý jeden krok robil nepríjemné problémy v podobe pichľavej bolesti na pätách či iných častiach chodidiel. Otlaky na nohách nie sú nezvyčajné, no zbaviť sa ich, je niekedy zdĺhavejšie, ako sa môže zdať. Základom je prevencia, no ak sa už objavia, viete, čo je dobré na otlaky?

Ako vznikajú otlaky

Otlak na chodidle nespôsobuje vážne zdravotné problémy, no často býva veľmi bolestivý a dlho sa hojí.

Otlaky vznikajú najčastejšie z úzkych a nových topánok, ktoré ešte nie sú rozchodené. Tým, že sa chodidlo neustále trie o topánku či ponožku, pokožka v postihnutej oblasti sčervenie a bolí. Následne dochádza ku zápalu.

Ak bolesť dlhšie neriešite a s dráždením neprestávate, koža sa na odieranom mieste oddelí a vzniká pľuzgier. Pľuzgier je naplnený tkanivovým mokom, ktorého úlohou je chrániť poškodené miesto. Už len samotný dotyk býva v tomto prípade veľmi bolestivý.

Vedeli ste, že…

leto je obdobie, keď ste na vznik otlakov najnáchylnejší. Teplé nohy opúchajú, potia sa a nepríjemné trenie sa zintenzívňuje.

Vinníkom sú topánky

Najčastejším dôvodom vzniku otlakov bývajú práve topánky. Chodidlá trpia, ak:

  • máte zle padnúcu alebo veľmi pevnú obuv, ktorá sa vám otiera o chodidlá,
  • nosíte vysoké opätky,
  • máte teplé a vlhké nohy, čím sa zvyšuje zraniteľnosť pokožky na chodidle,
  • máte v topánke zošuverené ponožky,
  • nosíte topánky bez ponožiek a často chodíte naboso,
  • máte abnormálny tvar chodidla, ktorý ovplyvňuje usadenie nohy v topánke,
  • trpíte inými zdravotnými ťažkosťami súvisiacimi s chodidlami - vybočené palce (haluxy) či kladivkové prsty,
  • dlhodobo stojíte, chodíte alebo beháte,
  • sa venujete športovým aktivitám, ktoré tlačia na vaše chodidlá,
  • pri chôdzi držíte svoje telo nesprávne,
  • príliš dostupujete na vnútorný alebo vonkajší okraj chodidla.

Zatočte s otlakmi

Prvou pomocou každého otlaku na chodidle býva prelepenie postihnutého miesta náplasťou na otlaky. Ak ju pri sebe nemáte, dočasne vám pomôže zložená bavlnená vreckovka. V prípade, že už z otlaku vznikol pľuzgier, ochráni vás pred prípadnou infekciou.

TIP: Ak pľuzgier praskne sám od seba a rana nie je znečistená, nesnažte sa ho veľmi dezinfikovať alkoholom - postačí vám studená voda. Alkohol by hojenie spomalil.

Žihľava na otlaky

V prípade, že sa viete dostať ku žihľave, máte vyhraté. Namočte stonky a listy na pár hodín do studenej vody, následne ju vylúhujte a nechajte prejsť varom. Získate kúpeľ, v ktorom si môžete máčať nohy približne 30 minút.

Cibuľa, cesnak a citrón ako dezinfekcia

Suroviny, ktoré doma bežne nájdete, si nakrájajte na kúsky, priložte si ich večer na otlaky či pľuzgiere a prelepte ich náplasťou. Počas spánku vám ranu dezinfikujú a zocelia.

TIP: Ak cibuľu navyše vylúhujete v octe, získate ešte účinnejšiu pomôcku na boj s otlakmi.

Otlaky z topánok vyrieši mäta a levanduľa

Esenciálne oleje v podobe mäty, levandule či eukalyptu upokojujú boľavé, začervenané a hnisavé miesta. Môžete si ich nakvapkať priamo na otlaky alebo ich prilejte do kúpeľa na nohy. Procedúru opakujte niekoľkokrát denne.

Aloe vera ako všeliek

Aloe vera má množstvo zdraviu prospešných účinkov a poradí si aj s otlakmi. Aplikujte gél z Aloe na postihnuté časti chodidiel a prelepte ich náplasťou. Otlak na nohe sa zregeneruje rýchlejšie.

Kuchynská sóda bikarbóna s harmančekom

Vytvorte si kúpeľ s dvomi litrami vody, jednou lyžičkou sódy bikarbóny a harmančekovým čajom. 15 minút postačí na to, aby sa rana zregenerovala.

Prevencia pred otlakmi

Viete, ako eliminovať možnosť vzniku otlaku na päte či v inej časti chodidla? Môžete mu predísť, ak:

  • budete nosiť pohodlnú a dobre padnúcu obuv,
  • po kúpe nových topánok ich budete rozťahovať postupne,
  • obuv s vyššími opätkami budete nosiť len v nevyhnutných situáciách, nakoľko je veľmi pravdepodobné, že vám spôsobia otlaky a pľuzgiere,
  • pociťujete trenie na určitej časti chodidla, čo najskôr sa pokúste ho zastaviť - upraviť usadenie chodidla v topánke alebo ju vymeniť,
  • sa vaše chodidlá potia, často si vymieňajte ponožky, čím predídete vzniku vlhkosti,
  • každé nové topánky - elegantné, turistické či športové pred prvým dlhším nosením dôkladne roztiahnete,
  • budete využívať zdravotnícke pomôcky proti otlakom na nohe.

Náplaste a chrániče proti otlakom

Pokiaľ máte doma problémovú obuv, ktorá však patrí medzi vaše obľúbené, preventívne sa zásobte náplasťami do obuvi a chráničmi pred možnými otlakmi.

Chrániče chránia kĺb palca a prednú časť chodidla pred oderom pokožky o topánku. Disponujú niekoľkými dierkami, vďaka ktorým sa chodidlo odvetráva. Chrániče sú vhodné pre rôznych športovcov či tanečníkov.

Náplaste na otlaky bývajú v rôznych formách:

  • otlaky na pätách je možné eliminovať náplasťami, ktoré sa lepia na miesta spôsobujúce poranenia Achillovej päty - sú vhodné do lodičiek či elegantných topánok;
  • penové náplaste s otvormi chránia už poranené chodidlo na problémových miestach v topánke;
  • náplaste, ktoré sa lepia na problémové miesto v topánke, aby sa poraneniu predišlo.

Nečakajte, kým bude neskoro

Všetky otlaky a pľuzgiere vznikajú zo situácie, ktorú ste podcenili. Ak si kúpite nové topánky, vždy ich rozťahujte postupne, nikdy si ich hneď neobúvajte na niekoľko hodín aktívneho chodenia. V prípade, že máte topánky, ktoré aj po roztiahnutí ostávajú problémové, investujte do náplastí a chráničov na otlaky a vaše chodidlá sa vám poďakujú.